Porsche krvácí. Čína odmítá, Amerika trestá, elektro selhává

Luxusní automobilka Porsche prožívá nejsložitější období za posledních 20 let. Dříve obdivovaný výrobce sportovních vozů dnes balancuje mezi kolapsem čínského trhu, špatnou strategií v oblasti elektromobility a novými dovozními cly ze Spojených států. „Zažíváme násilnou bouři,“ přiznal generální ředitel Oliver Blume.

Značka Porsche čelí historické krizi. Ztrácí čínský trh, couvá od elektromobility a čelí drtivým clům Donalda Trumpa. Co bude dál?

Když padne Čína

Ještě před dvěma lety tvořila Čína jeden z hlavních pilířů úspěchu značky Porsche. A dnes? Prodeje na tamním trhu spadly z rekordních 95 600 vozů v roce 2021 na pouhých 56 800 v roce 2024. Čínští zákazníci dávají přednost domácím značkám, které nabízejí pokročilejší technologie, delší dojezd elektromobilů a sofistikovanější infotainment systémy.

Generální ředitel Porsche Oliver Blume na výroční konferenci akcionářů popsal situaci bez příkras: „Náš trh v Číně se doslova zhroutil.“ Za hlavní důvod označil stále silnější čínské značky jako BYD, NIO nebo XPeng.

Elektromobilní strategii čeká přehodnocení

Porsche původně plánovalo, že do roku 2030 bude 80 % vozů plně elektrických. Jenže poptávka po elektromobilech nejen v Evropě, ale i v USA začala v roce 2024 výrazně klesat. Důvod? Konec štědrých státních dotací, obavy z dojezdu, nedostatečná infrastruktura a vysoké ceny.

Výsledkem je, že Porsche ustupuje. Plány na investice do vývoje vlastní bateriové technologie byly zrušeny. Značka se místo toho vrací ke klasickým spalovacím motorům a rozšiřuje nabídku plug-in hybridů. Porsche tím reaguje na jasný signál trhu – zákazníci nechtějí být k elektromobilitě tlačeni za každou cenu.

Cla Donalda Trumpa jako sůl do rány

Na přelomu dubna a května přišla třetí vlna negativních zpráv. Donald Trump, v rámci své návratové kampaně do Bílého domu, uvalil 25% clo na všechny dovážené automobily. A nezůstalo u toho – následovala výhrůžka, že pokud EU neustoupí v jiných oblastech, clo poroste na 50 %. Pro automobilky z Evropy šlo o šok.

Akcie Porsche se po oznámení propadly o další desítky procent. Firma musela snížit odhadovaný roční zisk o 2 miliardy eur a také předpokládanou ziskovost – ze stabilních 10–12 % marže na pouhých 6,5–8,5 %.

Přesun výroby? Porsche zatím odolává

Zatímco konkurenti jako Audi nebo BMW uvažují o přesunu části produkce do USA, Porsche zatím zůstává věrné Německu. Důvod je pragmatický: Porsche vyrábí relativně málo vozů, a proto se mu investice do americké továrny zatím nevyplatí.

Jeho mateřská společnost Volkswagen Group (vlastní např. i Audi, Lamborghini nebo Škodu) má ale závody v USA – např. v Tennessee nebo nově budovaný komplex v Jižní Karolíně (Scout). Pokud Audi přesune některé své modely do USA, může Porsche následovat s využitím společných platforem.

Úspory, propouštění, konsolidace

Ještě před Trumpovými cly začalo Porsche utahovat opasky. Výrobní kapacity se mají zredukovat ze čtyř závodů na dva a zhruba 3 900 pracovních míst bude postupně zrušeno, většinou formou neprodloužení smluv na dobu určitou.

Made in Germany stále něco znamená

I přes krizi značka Porsche nadále spoléhá na svou image, kterou zrcadlí technologická preciznost, výkon a design. „Porsche je ikona. A ikony přežívají bouře,“ říká analytik Brand Finance Cristobal Pohle Vazquez. Přes tvrdé otřesy zůstává Porsche synonymem špičkového německého inženýrství.

To, že značka vydržela od svého založení v roce 1931 téměř každou globální krizi, svědčí o její schopnosti adaptace. Jak poznamenal analytik Citi Research Harald Hendrikse: „Tyto firmy tu jsou už sto let z nějakého důvodu – protože se umí přizpůsobit.“

Co čeká Porsche dál?

Budoucnost značky bude záviset na několika faktorech:

  • zda Evropa uzavře s USA novou obchodní dohodu,
  • jak rychle se Porsche adaptuje na změny poptávky (návrat k hybridům, spalovacím motorům),
  • zda firma dokáže čelit čínské technologické ofenzivě.

Jedno je ale jisté – slavné jméno nestačí. Bude potřeba tvrdá práce, nové vize a nekompromisní přizpůsobení se realitě.

Nejnovější
Česká online casina během uplynulého měsíce nabídla spoustu skvělých nabídek free spinů a bonusů, které jste mohli získat nejen během ...
Luxusní automobilka Porsche prožívá nejsložitější období za posledních 20 let. Dříve obdivovaný výrobce sportovních vozů dnes balancuje mezi kolapsem čínského ...
Jedna z nejočekávanějších událostí v oblasti pokeru startuje právě teď v srdci města samotného hazardu. Pro někoho sen, pro jiného ...

© Copyright 2024 www.onlinehazard.cz | e-mail: info@onlinehazard.cz