Nenápadný, ale nebezpečný, aneb hazard v konvenčních hrách

Konvenční videohry se v posledních letech výrazně posouvají kupředu, ať už po vizuální stránce, tak i po té herní. Nicméně s příchodem internetu a převážně online hraní, se začaly objevovat i jiné herní mechaniky, ty hazardní.

televize a ovladače ke hře.
Foto: Pixabay.com | by Jan Vašek

Nová éra nové možnosti

S příchodem internetu a možností hrát konvenční hry online, dostali vývojáři do rukou nové nástroje, jak monetizovat své produkty. Doba, kdy jediným způsobem, jak vydělat na hře, bylo prodat její kopii, se rychle změnila. Dnes mají vývojáři prostor pro téměř nekonečné kreativní nápady, jak získat od hráčů peníze.

Nicméně některé kreativní cesty se už pomalu, ale jistě, dostávají do střetu s hazardem. A takové cesty pak samozřejmě vyvolávají různé otázky, například jaký mohou mít vliv na hráče, zejména ty mladistvé. I když se může zdát, že hraní her jako například Overwatch nebo FIFA je nevinnou zábavou, některé mechaniky, jako jsou loot boxy a mikrotransakce, mohou mít podobný účinek jako tradiční hazard.

Jak funguje hazard ve videohrách?

Cest je mnoho a dají se velmi šikovně zabalit. Ta nejznámější praktika je například Loot Box. Tyto virtuální balíčky obsahují náhodné herní předměty a hráči je získávají buď hraním hry, nebo si je kupují za skutečné peníze. Systém loot boxů “útočí” na stejné dopaminové receptory, které lidé standardně zažívají například v kasinu, nebo při jakékoli hazardní hře. Je to podobné, jako když si koupíte stírací los. Plni vzrušení při stírání losu čekáte na výhru. A když se neobjeví, máte chuť zkusit to znovu s přesvědčením, že příště už to vyjde.

Mnoho her má také upravené mechaniky tak, aby získání například právě loot boxu běžným hraním, bylo pro hráče co nejvíce obtížné. Tím evokují v hráči potřebu si loot box jednoduše koupit za reálné peníze. Někdy mají hry dokonce exkluzivní loot boxy, které lze pořídit pouze touto cestou.

Loot Box
Foto: Reddit | @r/Overwatch

Další podobnou praktikou mohou být i různé “vylepšující předměty”, které hráčovi slibují, že mu vylepší jeho dosavadní herní postavu. Takový předmět standardně musíte zakoupit za reálné peníze, abyste ho pak mohli použít ve hře. Při použití takového předmětu očekáváte, že se vaše postava stane silnější. Má to ale jeden háček, předmět má procentuální účinnost. To znamená, že buď budete mít štěstí, předmět zafunguje a vaše postava bude lepší, anebo budete mít smůlu. Vylepšení selže a vy si budete muset daný předmět koupit znovu, opět s kouzelným očekáváním, že “tentokrát to vyjde”.

Srovnání s tradičním hazardem

Jak můžeme vidět hazardní prvky v konvenčních hrách jsou poměrně rafinované a někdy i velmi nenápadné. Stejně jako v klasických kasinech, kde jsou hráči vystaveni riziku ztráty peněz, i ve videohrách mohou hráči utratit nemálé částky za náhodné odměny.

Ovšem to nejvyšší riziko se schovává ve věkové kategorii. Zatímco do tradičního kasina se předpokládá, že půjde člověk který je plnoletý, tak videohry jsou často stále ještě doménou mladistvých. Mladí lidé jsou zvlášť zranitelní vůči těmto formám hazardu a mnoho z nich si možná ani neuvědomuje, že se vůbec jedná o hazard.

Tím se vystavujeme riziku, že děti a mladistvý budou náchylní k problémovému hraní a jejich tendence oddávat se rizikovému hraní poroste. Zprávy o hazardním hraní v České republice z roku 2023 uvádí, že přibližně 30 % dospívajících mělo zkušenost s hraním hazardních her v posledních 12 měsících.

Buďme zodpovědní

S rostoucím povědomím o těchto problémech se objevují snahy o regulaci hazardních prvků ve videohrách. Některé země již začaly zavádět zákony, které by měly chránit mladistvé před podobnými praktikami. Například Belgická herní komise zakázala prodej loot boxů kvůli jejich podobnosti s hazardem.

Měli bychom také ale i my, dospělí a rodiče, převzít jistou iniciativu a vzdělávat mladistvé o rizicích spojených s hazardem. Hazard si totiž vždy dokáže najít cestu a herní vývojáři mají mnohem volnější ruce, než tradiční kasina, která musí dodržovat velmi přísná pravidla.

Nejnovější
Šok pro zdravotnický sektor i podnikatelský svět. Ve středu ráno byl Brian Thompson, generální ředitel UnitedHealthcare, jedné z největších zdravotních ...
Zahrát si, zažít adrenalin, pobavit se, ale také vyhrát… Po tom touží každý žijící člověk na této planetě, který někdy ...
Brandon Sattler, 47letý podvodník z Las Vegas, dostal od soudkyně Glorie Navarro padesát jedna měsíců vězení za podvod. Předstíral totiž, ...

© Copyright 2024 www.onlinehazard.cz | e-mail: info@onlinehazard.cz