Dva německé giganti – Mercedes-Benz a Porsche – snižují výhledy pro zbytek roku. Čelí drtivé kombinaci amerických cel a ochabující poptávky na klíčovém čínském trhu. Luxusní automobily už nejsou nedotknutelné.

Cly a Čína lámou luxusní německý sen
Porsche a Mercedes – jména, která jsou synonymem pro luxus, výkon a prestiž ve společnosti – zažívají tvrdý náraz do zdi. Vlivem amerických cel a zpomalující čínské ekonomiky přehodnocují své obchodní plány. Obě automobilky oznámily dramatické snížení ziskových očekávání pro rok 2025.
Mercedes ve středu oznámil, že letošní příjmy budou „výrazně nižší“ než v loňském roce. Zároveň snižuje i očekávání marží. Ve stejném duchu mluví i Porsche – poprvé letos srazilo prognózy už potřetí. Společnost oznámila, že její zisky v první polovině roku propadly o dvě třetiny. Jen samotné celní náklady dosáhly astronomických 400 milionů eur (cca 462 milionů dolarů).
Americká cla jsou tvrdý zásah do rozpočtu
V posledním kvartálu čelily německé vozy vyvážené do USA sazbám až 27,5 %. To výrazně zasáhlo značky, které vyrábějí své modely v Evropě, jako právě Porsche. Značka se sice snažila zachránit situaci tím, že zafixovala ceny pro americké zákazníky a urychlila dodávky před zavedením cel, ale vliv byl pouze dočasný.
Pro Porsche je americký trh životně důležitý, přestože vše vyrábí v Evropě. A zatímco dodávky v Severní Americe za první pololetí vzrostly, v Číně šly dolů téměř o 30 %. „Intenzivní konkurence a vyšší cla oslabily naši pozici na čínském trhu,“ uvedla automobilka.

Kdysi eldorádo, dnes riziková zóna
Čína představuje pro německé automobilky obrovský trh – jen Mercedes tam letos prodal zhruba třetinu všech svých vozů. Ale cla, která na jaře vystoupala až ke 100 % a rostoucí konkurence ze strany domácích značek, otáčí nemilosrdně trend.
Vozy vyráběné Mercedesem v americké Alabamě mířily právě do Číny. Výsledkem byl dvojitý zásah: nejprve cla při vývozu z USA, pak další při dovozu do Číny.
Obchodní dohoda jako slabá náplast
Evropská unie a Spojené státy sice nedávno uzavřely dohodu o snížení cel – import vozů z EU do USA má nyní činit 15 %, a americké vozy směřující do Evropy budou zcela bez cla. Pro Mercedes, který vyrábí SUV právě v USA a exportuje je do Evropy, to může být určité plus. „Není to dar Americe,“ komentoval dohodu finanční ředitel Mercedesu Harald Wilhelm. „Některé části dohody nám mohou pomoci.“
Rok 2025 bude tvrdý test
Zatímco se svět zotavuje z geopolitických napětí, automobilky, zejména ty v segmentu luxusních vozů, vstupují do nového období nejistoty. Mercedes a Porsche iž vysílají jasný signál: doba extrémní profitability končí. Odhad ziskovosti se zplošťuje a trhy se mění rychleji, než stačí zareagovat i ti největší hráči.
Luxus je pod tlakem
Značky jako Mercedes a Porsche zůstávají synonymem kvality. Ale i symboly luxusu teď čelí realitě – obchodním válkám, měnícím se prioritám zákazníků a dynamice globálního trhu. Čína už není zaručeným zdrojem růstu a Spojené státy, tradičně otevřený trh, se mění ve složitý terén plný celních nášlapných min.