Premier League dobývá Spojené státy, ale ne každému se líbí myšlenka hrát „ostrovní“ ligu za oceánem. Bournemouth, vedený americkým miliardářem Billem Foleym, sází na respekt, tradici a chytrý růst. Ne na cirkus.
Může se Premier League hrát v New Yorku? A může být Bournemouth novým miláčkem amerických fanoušků, aniž by zradil britské fotbalové dědictví? Američané investují do anglických klubů ve velkém, ale každý přístup je jiný. Ten od Billa Foleyho působí jinak: s respektem, pokorou a dlouhodobým plánem.

Není to Vegas. Je to Bournemouth
Jim Frevola si přiloží ruce k uším a teatrálně předvádí, co si myslí o nápadu hrát Premier League v Americe. „Ne, děkuju,“ říká prezident Bournemouthu. „Tohle by nás odřízlo od podstaty, proč jsme tady.“ Frevola není v evropském fotbale nováčkem, ale přichází ze světa amerických lig – NFL, NHL, UFC. A přestože dnes žije na britském pobřeží a řídí marketing jednoho z nejmenších klubů v Premier League, má jasno: „Premier League má zůstat doma.“
Bournemouth jako Palm Beach Anglie?
Klub vlastní osmdesátiletý americký miliardář Bill Foley, který má pod palcem i Vegas Golden Knights, Lorient ve Francii či novozélandský Auckland FC. A Bournemouth? To je jeho britský klenot – město přirovnané k Palm Beach, plné penzionovaných Angličanů, ale i fotbalové vášně. „Máme nejlepší pláže v Anglii, skvělé fanoušky a nejsme obklopeni tuctem dalších klubů jako v Londýně,“ říká Frevola. A s úsměvem dodává poznámku o rivalovi Southamptonu: „Ti jsou teď ve Championship…“
Chytře, pomalu, bez karnevalu
Klub má aktuálně nejnižší příjmy ze zápasových dnů v celé lize. Vitality Stadium pojme jen 11 379 diváků, ale cílem je rozšíření kapacity na 20 000 do roku 2027. K tomu přibylo nové tréninkové centrum za více než miliardu korun. A zatímco jiní sází na okamžité zisky, Bournemouth investuje do hráčů, trenéra a infrastruktury s dlouhodobou vizí. „Nejsme fond z Kataru. Nemáme leteckou společnost, která nám sype peníze. Musíme být chytří a udržitelně růst,“ říká Frevola.
Marketing jako v NHL, ale s duší Premier League
Klub už dvakrát letěl do USA – loni do Kalifornie, letos do Chicaga, New Jersey a Atlanty v rámci Summer Series. Spojil se s NFL týmem Chicago Bears, využívá kontakty z NHL a těží i z popularity hollywoodského investora Michaela B. Jordana. „Nechceme kopírovat Vegas. Ale víme, jak budovat značku,“ tvrdí Frevola.
Zavedli živou hudbu u stadionu, zrušili „klece“ na pivo a chystají placené členství. Ale nechtějí amerikanizaci. „Bill by mě zabil, kdybych z Premier League udělal Las Vegas. Koupil anglický klub z určitého důvodu.“
Bez ztráty duše
Klub zatím odmítá koncept permanentek ve stylu U.S. debentures. I placené členství zavádí jen kvůli lepší evidenci fanoušků. „Nechceme turisty na tribunách. Chceme dostat rodiny místních fanoušků na stadion. Ne kvůli zisku, ale kvůli komunitě,“ dodává.
A co americký trh? Tam klub sází na trpělivost. „Pokud se ukážete v USA jednou a tři roky pak nic, ztratili jste šanci,“ říká Frevola. Bournemouth proto plánuje dlouhodobé budování vztahů – s pomocí amerického reprezentanta Tylera Adamse i zapojením do populárních turnajů jako TST v Severní Karolíně.
Růst srdcem, ne silou peněz
V době, kdy evropské kluby přecházejí pod taktovku amerických fondů a korporací, působí přístup Foleyho a Frevoly jako svěží vítr. Investují. Plánují. Ale nechtějí ztratit duši. A věří, že právě to jim přinese úspěch.